Pyotr Tchaikovsky
The Sleeping Beauty

ballet-extravaganza in two acts with prologue and epilogue

Thursday | 10 October 2019|19:00

Age 12+

Дирижер – Николай Колядко

null
Dates

Libretto: Marius Petipa, People’s Artist of the USSR and Belarus, laureate of the State Prize of the Republic of Belarus Valentin Elizariev, based on fairy tales by Charles Perrault
Choreography: Marius Petipa, People’s Artist of the USSR and Belarus, laureate of the State Prize of the Republic of Belarus Valentin Elizariev
Staging: People’s Artist of the USSR and Belarus, laureate of the State Prize of the Republic of Belarus Valentin Elizariev
Designer: People’s Artist of Russia, laureate of the State Prize of the Republic of Belarus Vyacheslav Okunev
Musical director: Honoured Art Worker of the Republic of Belarus Medal Nikolai Koliadko
Conductors: Aleh Lessoun, recipient of the Francysk Skaryna Medal Andrei Galanov
Running time: 2 hours 30 minutes with one interval
Premiere: 6 June 2001

 

Принцесса Аврора – Яна Штангей (1-ое исп.)

Принц Дезире – Егор Азаркевич

Фея сирени – Ольга Гайко

Злая фея Карабос –  Татьяна Уласень

Принцесса Флорина – Виктория Тренкина

Голубая птица – Константин Героник

Дирижер – Николай Колядко

 

Prologue

The Palace of the fairy-tale king Florestan. The King celebrates the birth of his daughter Aurora.
The Courtiers surround the cradle of the newborn baby. Kind fairies have brought her their gifts and blessings. The Master of Ceremonies Calabut runs into the Palace (the wicked fairy Caraboss is approaching the Palace. She was not invited to the party, but she decided to come)
The King and the Queen are trying to propitiate the spiteful old woman. She foretells Aurora that at the age of sixteen she will hurt her finger and die.
The King and the Queen are in despair. Fairy Lilac comforts them: she takes Aurora under her protection and drives Caraboss and her companions out of the palace. The King issues a strict order, prohibiting to use needles safety-pins and knitting needles in the whole kingdom.

ACT 1

A splendid ball takes place in the Royal Palace: Aurora turns sixteen. From all over the kingdom bridegrooms come to compete for the hand of the beautiful princess.
When the party is in full swing there comes an old woman. She brings Aurora a luxurious bouquet of flowers. Admiring the flowers, Aurora is happily dancing around with them. Suddenly she stops, she has pricked her finger: a knitting needle is hidden in the bouquet. Aurora falls unconscious.
The old woman throws off her cloak: everybody recognize the wicked fairy Caraboss.
Fairy Lilac appears. At the sweep of her magic truncheon all the kingdom falls asleep. Thick bushes of lilac grow up all over.

ACT 2

1 Scene
One hundred years has passed. Prince Desiree goes hunting in the woods. Fairy Lilacs calls a vision of beautiful Aurora. The Prince recognizes in her the one he has seen in his daydreams.

2 Scene
The Palace of the king Florestan is in deep sleep. Awake are only Caraboss and her faithful servants.
Unexpectedly appears fairy Lilac.
Prince Desiree gets into the palace. Bending over the sleeping beauty he kisses her tenderly. From this kiss Aurora awakes. Everything around awakes too. The King and the Queen are glad to embrace their beloved daughter. Desiree asks for the hand of beautiful Aurora and receives consent.

Историческая справка

 

Премьера балета с триумфом состоялась в 1890 на сцене петербургского Мариинского театра. Дирижировал спектаклем Риккардо Дриго, постановку осуществил Мариус Петипа. В откликах на новый балет отмечалось, что «Спящая красавица» — «самое крупное явление в музыкально-театральной области». Г. Ларош в своей рецензии писал, что постановка «Спящей красавицы» представляет один из перлов«театра, а музыка — «один из перлов Чайковского».

 

Чайковский с увлечением работал над новым произведением. Сюжет сказки, написанной почти двести лет назад французским писателем Шарлем Перро, показался композитору поэтичным и благодарным для музыки. В этом фантастическом мире образов Чайковского привлекала прежде всего возможность воплотить в музыке вечную проблему реальной жизни: борьбу Добра со Злом, торжество светлых идеалов Красоты, Радости, Любви, победу «зримой» жизни над мраком подсознания.

 

«Спящей красавице» была уготована долгая и счастливая сценическая жизнь. Без этого балета не обходится ни один крупный театр мира. Новая постановка балета на белорусской сцене (премьера состоялась 6 июня 2001 года) стала уже четвертым обращением театра к этому произведению (первая постановка «Спящей красавицы» на сцене ГАБТ БССР была осуществлена в 1954 г., постановщик — Константин Муллер, художник — Сергей Николаев). Новая постановка является во многом восстановлением оригинальной хореографии М. Петипа, поэтому художественный руководитель Белорусского балета народный артист БССР, народный артист СССР Валентин Елизарьев свою задачу в качестве постановщика сформулировал скорее как реставраторскую, а не авторскую (В.Елизарьев заново поставил мизансцены-связки, сцену в царстве Феи Карабосс, при этом сохранив все хореографические жемчужины Мариуса Петипа). Конечно, более чем за сто лет жизни на сценах театров всего мира «Спящая красавица» изрядно «засорилась» элементами, привнесенными в нее исполнителями и хореографами нескольких поколений. Взяв за основу санкт-петербургскую постановку под руководством Константина Сергеева, В. Елизарьев шаг за шагом реставрировал хореографический текст этого во всех отношениях большого балета, в котором помимо полного состава балетной труппы занято более тридцати учащихся Белорусского хореографического колледжа. Одной из задач постановщика было ввести в спектакль молодежь, совсем недавно пришедшую в театр. В новой «Спящей красавице» им доверены многие ответственные партии.

 

Оформление спектакля целиком соответствует жанру феерического представления, требующего особенной пышности в декорациях и костюмах (сценография Вячеслава Окунева). Один из «трюков» новой постановки — использование в сцене путешествия принца Дезире и Феи Сирени «двойной панорамы», создающей необычный стереоскопический эффект. Кроме того, в новой постановке звучит и один фрагмент партитуры Чайковского, который никогда не исполнялся на сцене белорусского театра (дирижер Николай Колядко).

 

Back

Partners