.

Andrey Petrov
The Creation of the World

ballet in two acts

Sunday | 8 December 2019|18:00

Age 12+

Дирижер – Вячеслав Чернухо-Волич

null
Dates

Libretto, choreography and staging: People’s Artist of the USSR and Belarus, laureate of the State Prize of the Republic of Belarus Valentin Elizariev
Musical director: Honoured Art Worker of the Republic of Belarus Vladimir Moshensky
Musical director of the new version: recipient of the Francysk Skaryna Medal Vyacheslav Chernukho-Volich
Designer: People’s Artist of Ukraine, laureate of the State Prize of Ukraine Eugene Lysik
Lighting designer: Nina Ivankina
Conductors: Honoured Art Worker of the Republic of Belarus Nikolai Koliadko, recipient of the Francysk Skaryna Medal Andrei Galanov
Chorus masters of the Children’s Musical Theatre Studio: Elena Sokolovskaya, Tatyana Pyshnaya
Running time: 1 hour 45 minutes with one interval
Premiere: 11 April 1976
New version premiere: 8 December 2019

 

Адам – Константин Героник

Ева – Ирина Еромкина

Бог – Антон Кравченко

Дьявол – Иван Савенков

Дирижер – Вячеслав Чернухо-Волич

“Creation of the World” – is human's handwork and a work of his mind. A human being makes good and evil in the World. And it depends on a person what will rule the World: harmony and light or chaos and dark. Composer Andrew Petrov premised these words to his score.
Together with the composer the choreographer, national artist BSSR, national artist USSR Valentine Elizariev, scenographer Eugene Lisik, conductor L. Lyah and ballet performers appeal to us, break into our existence with eternal and always anxious thoughts about the purpose of human life, about the right for happiness and service for people.
This is not a declaration, not a statement of important theses, but lively, bright, polysemantic figurative reality of the performance. The ballet responds to a crucial problem of the present – protests against threat of war, glorify the might of a human and eternal power of maternity. This significant content is realized in polyphonic interaction of musical– pictorial– choreographic themes of the ballet.
Each of the themes elaborates in aggregate of all expressive possibilities of the performance in the unity of sounding image with its plastic and scenic reality. Originality of the theme, caught up and developed in the dance by choreographer, maintains in polysemantic symbolism of the painting. Sounding of the orchestra, choreography and painting in this performance represent lively and active organic unit where the fundamental principle belongs to the music of Andrew Petrov.
The main task of the creator of the ballet was to look from viewer’s point of view at the anxiety of humanity. From here in the composition of Petrov appears a tendency to epic and civil scale, philosophic, common to all mankind general conclusion and lirycal-psychological profundity.
Thus the composer simply and wisely builds the main themes of the performance. He is unhurried, substantial, laconic. He is able to select the most essential, to consider and show the performance from different sides. Each theme-generalization bears a charge of living credibility, recognition and concrete comparisons. Thus the image of Adam, is gradually extends and being multiplied, becomes the Mankind theme, and it grows in almost symbolical generalisation of Humanity …
Authors of the Minsk performance managed to read in ballet music philosophical and poetic generalisations more considerable, than they were designated in an initial plan of the libretto. Modernity of the performance first of all is in scale of coverage of a theme, in capacity of art generalisation that gives the chance to transfer the past and even to glance in the Mankind future, keeping live communications with warmth of each human heart.
The candidate of art history E.Shumilova
The ballet program

Act I
Chaos
Paradise
Devil
God
Adam
The struggle for Adam
Eve

Act II
Childhood
Hell
Love
People
Running Time
Lamentation of Eve
Rebirth

«…Сотворение мира  дело рук человека и его разума. Сам человек творит в мире добро и зло. И только от людей зависит, что будет торжествовать на земле: гармония и свет или хаос и тьма». Эти слова предпослал композитор Андрей Петров своей партитуре.

 

Вместе с автором музыки хореограф народный артист БССР, народный артист СССР Валентин Елизарьев, художник Евгений Лысык, дирижер Л. Лях и исполнители балета обращаются к нам, вторгаются в наше существование с вечными и всегда беспокойными мыслями о цели человеческой жизни, о праве человека на счастье, о служении людям.

 

И это не декларация, не изложение важных тезисов, а живая, яркая, многозначная образная реальность спектакля. Балет отзывается на важнейшую проблему современности – протестует против угрозы войны, воспевает могущество человека и вечную силу материнства. Это значительное содержание воплощается в полифоническом взаимодействии музыкально-живописно-хореографических тем балета.

 

Каждая из тем разрабатывается в совокупности всех выразительных возможностей спектакля, в единстве звучащего образа с его пластической и живописной реальностью. Своеобразие темы, подхваченное и развитое в танце хореографом, поддерживается в многозначной символике живописи. Звучание оркестра, хореография и живопись в этом спектакле представляют собой единое, живое и подвижное органическое целое, где ведущее начало принадлежит музыке Андрея Петрова.

 

…Взглянуть со своей точки зрения на заботы человечества – такова была задача создателя балета. Отсюда в сочинении Петрова стремление к эпическому, гражданскому размаху, философским, общечеловеческим обобщениям и лирико-психологической глубине. При этом композитор просто и мудро выстраивает главные темы произведения. Он по-русски нетороплив, основателен, немногословен. Умеет отобрать самое существенное, рассмотреть и показать его со всех сторон. Каждая тема-обобщение несет в себе заряд живой достоверности, узнавания и конкретных сопоставлений. Так образ Адама, человека становится, постепенно укрупняется и постепенно умножаясь, темой Человечества, а она вырастает в почти символическое обобщение Человечности…

 

Авторам минского спектакля удалось прочитать в музыке балета философские и поэтические обобщения более значительные, чем они обозначились в первоначальном замысле либретто. Современность спектакля прежде всего в масштабности охвата темы, емкости художественного обобщения, что дает возможность передать прошлое и даже заглянуть в будущее Человечества, сохраняя при этом живые связи с теплом каждого человеческого сердца.

 

кандидат искусствоведения Э. Шумилова

Back

Partners