Слова пра кітайскую оперу.
19 лістапада на сцэне беларускага Вялікага – спектакль Дзяржаўнага тэатра оперы і балета Рэспублікі Саха (Якуція) «Князь Ігар». Крытыкі прадказваюць: менавіта гэтай пастаноўцы быць у намінантах на самую прэстыжную тэатральную прэмію Расіі - «Залатая Маска».
49 артыстаў балета і 52 - хору, 22 саліста і 44 музыканта тэатра Рэспублікі Саха едуць у Мінск, каб прадставіць на нашай сцэне адну з самых маштабных пастановак, якая ўжо заваявала не толькі сваіх гледачоў, але таксама публіку ў сталіцы Кітая - Пекіне.
Гледачоў Вялікага тэатра чакае цалкам іншая трактоўка легендарнага твора - чырвонай ніткай у новай пастаноўцы ідзе ідэя пакаяння. "Аляксандр Барадзін пісаў сваю оперу 18 гадоў. Увесь гэты час кампазітар спрабаваў асэнсаваць асноўную яе крыніцу - "Слова пра паход Ігараў", - упэўнены рэжысёр-пастаноўшчык спектакля Андрэй Барысаў. - Калі казаць пра гістарычную праўду, князь Ігар пайшоў ваяваць адзін - за славай і гонарам. Не збіраючы князёў. І пацярпеў паражэнне, загубіўшы свае войскі. У гэтым і ёсць яго віна перад народам. Але ў фінале людзі ўсё роўна славяць князя і ідуць за ім. Чаму? Па адзінай прычыне: Ігар пакаяўся - і яму паверылі ... Вось пра што гэтая гісторыя”.
Але не толькі іншы рэжысёрскі погляд на вядомую оперу чакае сталічную публіку 19 лістапада. У оперы "Князь Ігар" тэатра Рэспублікі Саха з'яўляецца новы персанаж - прыгажуня-шаманка, што несумненна прыўносіць асаблівы каларыт. Бо гэтую ролю на сябе прымерыла унікальная этна-спявачка Юліяна Крывашапкіна. Хамусістка-віртуоз, якая грае на якуцкім варгане, ужо едзе ў нашу сталіцу.
З'яўленне адсыла да культуры народа саха ў дадатак да рускіх песен і палавецкіх скокаў, якія сталі даўно любімымі, ў оперы, натуральна, адлюстроўваецца ў касцюмах. Як адзначылі ў тэатры Якуціі, больш за 600 касцюмаў і 300 галаўных убораў вязуць у Мінск касцюмеры. А іх працу таксама цяжка пераацаніць: паказаць прадстаўнікоў розных культур, сацыяльных класаў, ды яшчэ улічваючы каласальную колькасць акцёраў, – неверагодны труд!
Так, эпічная пастаноўка доўжыцца каля трох гадзін, але, паверце, гэтага часу вы не заўважыце, калі ў свой палон вас забяруць і выдатная музыка Аляксандра Барадзіна, і непаўторныя харавыя нумары, і цудоўныя масавыя сцэны, і прыгожыя галасы салістаў. А вядучыя партыі на нашай сцэне 19 лістапада споўняць: заслужаныя артысты Рэспублікі Саха Анегина Дзьяканава (Яраслаўна), Аляксандр Емельянаў (Князь Ігар), Рыгор Пятроў (Ерошка), Мікалай Папоў (Уладзімір Ігаравіч), Марына Сіліна (Палавецкая дзяўчына) і народная артыстка Рэспублікі Саха Айталіна Афанасьева-Адамава (Канчакаўна). Але асабліва вылучым два галасы - два басы. У вобразе грознага Хана Канчака на сцэну беларускага Вялікага выйдзе бліскучы Аскар Абдразакаў, народны артыст Башкартастана, саліст Марыінскага тэатра Санкт-Пецярбурга. Артыст спяваў на самых вядомых оперных пляцоўках свету: у Вялікім тэатры Расіі, Метраполітэн-опера, Вашынгтонскай оперы, Тэатры Лісэу (Барселона), Тэатры «Калон» (Буэнас-Айрэс), Каралеўскім тэатры Мадрыду «Рэал», Берлінскай і Гамбургскай дзяржаўных операх і многіх іншых. Аскар працаваў з дырыжорамі, аб супрацоўніцтве з якімі многім застаецца толькі марыць. У гэтым спісе - Валерый Гергіеў, Мсціслаў Растраповіч, П'ер Булез, Мішэль Пласон, Уладзімір Федасееў, Пласіда Дамінга. А сярод яго партнёраў па сцэне - Ганна Нятрэбка, Хасэ Карэрас, Дзмітрый Хварастоўскі. Прыемна, што цяпер сусветна вядомы Аскар Абдразаков сустрэнецца з нашым бліскучым артыстам: парыю князя Галіцкага выканае лаўрэат міжнародных конкурсаў, уладальнік медаля Францыска Скарыны Андрэй Валенцій, чый голас многія крытыкі называюць не інакш, як «каралеўскі бас».