ГЕНЕРАЛЬНЫЙ ПАРТНЁР ПРОЕКТА
ГЛАВНЫЙ ПАРТНЕР ПРОЕКТА
ПАРТНЕРЫ ПРОЕКТА
Пётр Ільіч Чайкоўскі адкрыў для сябе гісторыю сляпой прынцэсы Іаланты, прачытаўшы п'есу дацкага паэта Хенрыка Герца "Дачка караля Рэнэ" ў часопісе "Рускі веснік". Кампазітар быў зачараваны арыгінальнасцю сюжэту і лірычнасцю яго напісання.
Іяланда - дачка Ізабелы, герцагіні Латарынгскай, і Рэнэ Анжуйскага.
Малюнак XVII стагоддзя
Чым жа пакарылі героі п'есы кампазітара? Унутраныя іх перажыванні здаліся Чайкоўскаму вечнымі, глыбока чалавечнымі і блізкімі яму, нягледзячы на тое, што дзеянне п'есы адбываецца ў Францыі сярэдзіны XV стагоддзя. Прынцэса Іаланта сляпая, яна не разумее, што такое бачыць, бо цалкам ізаляваная ад навакольнага свету, і ніхто з тых, хто знаходзіцца побач, не распавядае ёй, што такое зрок.
Спектакль 1975 года. Іаланта – Л. Крывёнак, Лаура – Н. Руднева, Брыгіта – Л. Шаўчэнка
Спектакль 2004 года. Іаланта – Н. Масквіна
Яе бацька, кароль Рэнэ, запрашае маўрытанскага лекара Эбн-Хакія, які сцвярджае, што ён можа дапамагчы дзяўчыне, і настойвае на тым, што перад лячэннем трэба распавесці пацыентцы аб яе слепаце. Але кароль адмаўляецца ад «тэрапіі», пакутуючы сам і прымушаючы перажываць усіх, хто любіць Іаланту.
Спектакль 1975 года. Рэнэ - В. Чарнабаеў, Эбн-Хакія - В. Генералаў, Бертран - Д. Марозаў
Нешчаслівы і Роберт, герцаг Бургундскі, з якім Іаланта была заручана з дзяцінства, хоць яны ніколі не сустракаліся і малады чалавек не ведае пра яе слепату. Ён накіроўваецца ў замак караля, каб папрасіць Рэнэ вызваліць яго ад заручэння, бо закаханы ў іншую жанчыну. У гэтай далікатнай місіі яго суправаджае сябар - граф Вадэмон.
Спектакль 1952 года
Перш чым гэтыя двое ўбачацца з каралём, яны сустракаюць Іаланту ў палацавым садзе. Вадэмон зачараваны, загаворвае з дзяўчынай і разумеючы, што яна сляпая, у адрозненне ад прыдворных караля, пытаецца ў яе пра гэта напрамую, а затым тлумачыць, што такое зрок і што такое святло. Іаланта ўпершыню даведваецца, чым яна адрозніваецца ад іншых людзей.
Спектакль 1975 года
Спектакль 1975 года, Іаланта – І. Шыкунова, Вадэмон – А. Дзедзік
Кароль Рэнэ прыходзіць у лютасць і пагражае забіць Вадэмона, але прынцэса ўжо закахана. Яна пагаджаецца на лячэнне, калі яе бацька захавае жыццё графу Вадэмону. Юнак, у сваю чаргу, просіць у караля рукі Іаланты.
На фота: Вадэмон – Э. Пелагейчанка, Іаланта – М. Гулегіна, Кароль Рэнэ – Я. Пятроў, Эбн-Хакія – Н. Майсеенка, 1986 год
Пастаноўка 2004 года, Рэнэ - А. Мельнікаў, Эбн-Хакія - М. Жылюк
Пасля лячэння Эбн-Хакія сляпая прынцэса сапраўды бачыць. У ключавой сцэне твора пануе каханне, святло ззяе для ўсіх, хлусня больш не патрэбна і ніхто не павінен баяцца пакарання. Сэрцы герояў азораны любоўю, а кампазітар нібы задае філасофскае пытанне: а ці патрэбна наогул святло, каб зразумець ісціну? Або, як пазней выказаўся Антуан дэ Сэнт-Экзюперы: «Зорка адно толькі сэрца. Самага галоўнага вачыма не ўбачыш».
Спектакль 1952 года
Оперу "Іаланта" Чайкоўскі напісаў у 1891 годзе, працуючы паралельна над балетам "Шчаўкунок". Лібрэта падрыхтаваў брат кампазітара Мадэст Чайкоўскі. "Іаланта" была ўпершыню прадстаўлена ў складзе падвойнай афішы з балетам "Шчаўкунок" у пецярбургскім Марыінскім тэатры 6 (18) снежня 1892 года.
У Вялікім тэатры Беларусі опера "Іаланта" Пятра Ільіча Чайкоўскага была пастаўлена ў 1952, 1975, 1993, 2004 гадах.
Цяперашнюю пастаноўку ажыццяўляюць: дырыжор – народны артыст Рэспублікі Башкартастан Арцём Макараў, рэжысёр – уладальнік медаля Францыска Скарыны Ганна Маторная, мастак (сцэнаграфія і касцюмы) – Любоў Сідзельнікава, хормайстар – Сяргей Аграновіч, мастак па святлу – Яўген Лісіцын.
Рэжысёр-пастаноўшчык Ганна Маторная::
«Опера «Іаланта» – гэта безумоўны шэдэўр Пятра Ільіча Чайкоўскага, лірычная, філасофская споведзь кампазітара. Узрушаючы матэрыял для дарослых і для юнацтва».
***
«Пётр Ільіч змог здзейсніць прарыў у мастацтве - ён стварыў оперу, якая ў канцы XIX стагоддзя змагла пакласці пачатак мадэрну, у гэтай оперы ёсць усе ўзроўні псіхадрамы. Сёння можна было б зрабіць актуалізаваную пастаноўку, аднак новы спектакль мы прадстаўляем, хутчэй, у жанры фэнтэзі…»
***
«У гэтай оперы злучана сярэднявечная французская легенда, сімволіка, містэрыяльнасць, праваслаўная духоўнасць - опера мае эфект храмавага дзейства. Гэта рэдкая опера, якая прыходзіць да абсалютна светлага катарсічнага фіналу. Хочацца, каб у нас атрымаўся прыгожы доўгажывучы спектакль, які дапаможа далучыць да высокага жанру оперы тых, хто ніколі раней не быў у тэатры».